Бизнес план

Бизнес-план – основни аспекти и ключови елементи

Бизнес-план 

Основни аспекти и ключови елементи

 

Когато се ражда една бизнес идея, която усещате като Вашата идея – онази, която ви ентусиазира, която чувствате и виждате как може да се изпълни и как с нея можете да постигнете това, към което се стремите: свобода и финансова независимост, тогава е много важно да не пренебрегвате първата стъпка за нейното осъществяване, а именно- да си напишете домашното!

Да, използваме така познатия ни израз от училищната лексикология, защото реализирането на бизнес идея има много общо с научаването на учебния материал: не знаем какво ни очаква, но сме изпълнени с вълнение от предизвикателствата, които следват. Чувстваме обаче и несигурност и колебание… Сухата статистика ни казва, че средно 10% от новосъздадените фирми преустановяват дейност още в рамките на първата си година, а 70% в рамките на втората до петата година. Тази статистика не е мотивираща, нали!

Ето защо „написването на домашното“ е толкова важно за успешното развитие на вашата бизнес идея. На корпоративния език го наричаме Бизнес-план. Много хора не го наричат с това име, но го имат в главите си. Той е онази стратегия, която дава тласък за успешно преминаване през етапите на новото начинание: от стартирането, през развитието, до растежа на идеята.

Както по-високата ефективност се постига при личните цели, когато бъдат записани (тази част заслужава отделна статия), така и бизнес плана е по-ефективен, когато бъде разписан (в днешните времена – дигитален вариант също става). Може би защото така се превръща в нещо като котва за новите предприемачи и започва измерване спрямо описаното в него. Повишава и чувството за ангажираност и дисциплина.

И така – какво представлява бизнес-плана? Без да влизаме в най-задълбочени детайли, ще преминем през основните елементи с мотивите защо наистина са толкова важни:

  1. Планът представлява нещо като пътна карта, която помага да преминете през отделните етапи от реализацията на идеята. Там е мястото да опишете компанията си – какво предлагате (продукти и/или услуги), името на бизнеса, местоположение, времеви график и т.н.

 

  1. Включва също анализа на пазара (без значение дали става въпрос за локален, национален или международен). Дори и да не го дефинирате с този термин, анализът по естествен път изниква като въпроси къде, на кого и как ще продавате или предлагате услугата си. Така тази точка в планът ви допринася да погледнете по-детайлно на избрания бизнес-сектор, да сте подготвени периодично да правите преглед, за да уловите динамиката и промените. Фокусира ви върху целевия пазар, за да имате по-ясна визия към кого е насочена вашата услуга, спецификата и характеристиките на потенциалните ви клиенти, идеята ви за добавената стойност, която ще дадете на тези клиентите.

 

  1. Може би отново няма да го дефинирате с този термин, но ще направите SWOT анализ – да срещали сте това наименование и сега си го припомняте: това е анализа на силните и слабите страни, възможностите и заплахите за бизнеса. Той помага да разберете по-добре отвътре вашият бизнес, да опознаете конкурентите, да си дадете сметка за всички (или повечето) потенциални заплахи и заедно с тях да прозрете какви са вашите силни страни. Помислете как силните страни могат да бъдат в най-висока степен полезни за бизнеса и по какъв начин те ще помогнат да надмогнете заплахите.

 

  1. Ако не сте бизнес от типа индивидуален предприемач или експерт, ще имате нужда от персонал. Бизнес-планът ще помогне да дефинирате колко и с какъв профил персонал ще трябва да наемете. Какви ще бъдат възнагражденията по позиции и т.н.

 

  1. Продукти и услуги – може би не е единствената важна част, но това е същността на бизнеса ви. Ще имате нужда от яснота по отношение на продуктовото портфолио, каква е стратегията за продажби, от кой продукт какво очаквате, дял на отделните продукти и услуги. Какъв маркетинг ще изберете – зависи от целевата група клиенти, сегмента към който се ориентирате, ценовия диапазон, демографските характеристики. Начина по който ще го правите, кога ще стартирате и пр.

 

Да, Бизнес-планът много често остава само вътрешен документ, но когато е наличен, периодично ще се връщате към него, ще го редактирате, ще го адаптирате. Провокира да мислите реалистично, ще ви концентрира върху трудните въпроси и ще помогне да ги решите. А ако се наложи да представите фирмата си пред външна аудитория, вече ще имате поне на 60% готов документ. Както продуктите и услугите ни представят пред клиенти, така бизнес-планът ни представя пред контрагенти, финансови институции, публични органи и др.

Както казахме – не претендираме, че засягаме всички възможни детайли по него, но се спираме на тези, които считаме че са важни и са от съществено значение да не бъдат пропуснати в пътуването, наречено „бизнес-развитие“. Дават ви рамката, по която да вървите.

Описаното не представлява данъчна, правна или административна консултация, по-скоро е насочено към това да се справите по-лесно в началните моменти от развитието на вашия бизнес, да ви накара да се замислите върху някакъв абсолютен минимален набор от аспекти, които да направят вашето начинание по-устойчиво и онази спомената статистика за стартиращите бизнеси да започне да се променя.

Ако чувствате необходимост да споделите вашите планове с някого, уверяваме ви, че спокойно можете да ни се доверите за това. Разглеждали сме не един план и можем да ви помогнем при изграждането и разписването на първите стъпки в новото ви начинание. На ваше разположение сме.